یو پی اس راهکاری مطمئن برای مشاغل

به گزارش فدایی داری، منبع تغذیه بدون وقفه یا Uninterupted Power Supply (UPS) به عنوان پشتیبان باتری نیز شناخته می گردد. وظیفه این دستگاه فراهم کردن برق پشتیبان در زمان هایی است که منبع تغذیه معمولی شما از کار می افتد یا ولتاژ به حد غیرقابل قبولی کاهش می یابد. یو پی اس امکان خاموش کردن ایمن و با جریان برق منظم دستگاه های مختلف نظیر دستگاه های پزشکی، سرور ها و سایر تجهیزات متصل به آن را نیز فراهم می نماید. مدت زمان تأمین برق به وسیله این دستگاه به مقدار و طراحی آن وابستگی دارد.

یو پی اس راهکاری مطمئن برای مشاغل

یو پی اس چیست؟

منبع تغذیه اضطراری (UPS) یا سیستم برق اضطراری، یک واحد الکتریکی است که برق را برای تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات امنیتی، سرورها و مراکز داده و بعلاوه رایانه ها و شبکه ها و … تأمین می نماید. این دستگاه نه تنها منبع تغذیه اضطراری را ارائه می دهد، بلکه از دستگاه های مورد استفاده در برابر نوسانات برق شهری نیز محافظت می نماید. این دستگاه از مسائل منبع تغذیه سیستم ها مانند قطع برق یا برخورد صاعقه جلوگیری به عمل می آورد. بعلاوه می تواند به جلوگیری از مسائل منبع تغذیه در محل فراوری و خدمات مانند افت ولتاژ لحظه ای و استیبل نبودن شبکه برق یاری کند.

علت ضروری بودن سیستم UPS این است که منبع برق شهری گهگاه می تواند غیرقابل اعتماد باشد. منبع تغذیه ورودی ممکن است به طور متناوب از کار بیفتد و منجر به قطع ارتباط و از دست رفتن داده ها گردد. علاوه بر این، مسائلی مانند افزایش ولتاژ، کاهش ولتاژ، نویز و اعوجاج هارمونیک یا هماهنگ نیز بر کیفیت برق شبکه تأثیر می گذارد. برای محافظت از امنیت دستگاه و اطمینان از راندمان کار، منبع تغذیه بدون وقفه می تواند تضمین معتبری باشد.

یو پی اس چگونه کار می نماید؟

منبع تغذیه بدون وقفه برخلاف یک سیستم برق اضطراری معمولی یا ژنراتور آماده به کار، با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری ها می تواند تقریباً به شکل آنی از قطع برق ورودی محافظت کند. باتری، اینورتر، یکسو کننده و سوئیچ بای پس استاتیک چهار جزء اصلی عملکرد یک سیستم UPS هستند.

  • باتری قلب یک منبع تغذیه یو پی اس است، اما می تواند منبع اصلی خرابی آن هم باشد.
  • یکسوساز UPS دو نقش مهم را انجام می دهد: تبدیل برق ورودی از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم) و شارژ مجدد باتری ها در حالی که برق DC به اینورتر می رسد.
  • سپس اینورتر برق DC را از یکسوکننده یا باتری ها برای استفاده در شبکه به برق AC تبدیل می نماید.
  • سوئیچ بای پس استاتیک نیز اجازه می دهد تا برق AC شهری به طور مستقیم یا به وسیله UPS به بار جریان یابد. این سوئیچ اجازه می دهد تا برق در صورت خرابی UPS اجزای آن را دور بزند و به شبکه برسد.

اگر منبع تغذیه دستگاه ها به علت افت آنی ولتاژ یا نبود برق، قطع گردد، دستگاه ها خاموش می شوند که می تواند به سیستم آنها آسیب برساند و داده ها را خراب کند و هزینه های زیادی را تحمیل کند.

انواع یو پی اس

1- UPS آماده به کار (آفلاین)

سیستم UPS آماده به کار فقط اساسی ترین ویژگی ها را ارائه می دهد که محافظت در برابر نوسانات و پشتیبان گیری باتری ها هستند. بنابراین کیفیت منبع تغذیه آن به مقدار کافی بالا نیست و هزینه آن هم بسیار کمتر از دو نوع دیگر است. یو پی اس آماده به کار در هنگام قطع برق شهری یا ضعیف شدن آن وارد عمل می گردد تا از تغذیه مداوم و زمان انتقال بار در کمتر از 10 میلی ثانیه اطمینان حاصل کند. یو پی اس آماده به کار را می توان تنها با توان کم کمتر از 2 کیلوولت آمپر استفاده کرد. نوع آماده به کار برای تأمین انرژی دستگاه های غیر حساس نسبت به تغییرات ولتاژ مانند رایانه های شخصی، مناسب تر است.

2- UPS تعاملی خطی (اینتراکتیو)

UPS تعاملی خطی اساساً مانند یو پی اس آماده به کار عمل می نماید. استفاده از آن برای پشتیبان گیری باتری نیز به زمان انتقال کمتر از 10 میلی ثانیه احتیاج دارد. اما کیفیت منبع تغذیه آن با اضافه کردن یک سوئیچ و حالت بای پس بهینه شده است. به وسیله سوئیچ بای پس می توان بار را در صورت خرابی یکی از عملکردهای یوپی اس به ورودی AC منتقل کرد. به همین علت است که هزینه منبع تغذیه تعاملی خطی، نسبتاً بالاتر است. منبع تغذیه های بدون وقفه تعاملی خطی را می توان با توان کمتر از 6 کیلوولت آمپر استفاده کرد. بنابراین، هم برای کاربردهای خانگی و هم اداری مناسب هستند.

3- UPS آنلاین (دو تبدیل)

یو پی اس آنلاین یک منبع تغذیه مداوم، خالص و با کیفیت بالا را بدون توجه به شرایط برق ورودی ارائه می نماید. این مدل در مقایسه با منبع تغذیه های بدون وقفه آماده به کار و اینتراکتیو یا تعاملی خطی، کارکرد بالاتری ارائه می دهد. UPS آنلاین می تواند تقریباً تمام مسائل شبکه برق محلی را حل نماید و منبع تغذیه پشتیبان را بدون زمان انتقال، ارائه دهد، زیرا باتری های آن همواره به اینورتر متصل هستند. بنابراین، هزینه آن بالاتر از دو نوع دیگر خواهد بود. منبع تغذیه آنلاین را می توان با توان بالاتر از 6 کیلوولت آمپر نیز استفاده کرد. بنابراین به آن ها یو پی اس صنعتی گفته می گردد و برای استفاده در تجهیزات مخابراتی، تجهیزات تصویربرداری پزشکی و بیمارستانی، بانک ها، مراکز داده و … مناسب تر هستند.

نکاتی برای خرید یو پی اس

رتبه بندی ولتاژ

رتبه بندی ولتاژ UPS حداکثر بار طراحی شده برای پشتیبانی است که معمولاً از 300 تا 5000 کیلوولت آمپر خواهد بود. پیشنهاد می گردد منبع تغذیه هایی با ولتاژ یک و نیم برابر کل بار مورد احتیاج بخرید.

نظارت بر عملکرد

ویژگی نظارت بر عملکرد برای آنالیز راندمان دستگاه یا داغ شدن بیش از حد باتری خواهد بود. بنابراین در صورت بروز مسائل احتمالی، اعلان های هشدار ارسال می نماید تا از خرابی های جدی جلوگیری گردد.

اتصالات موجود

منبع تغذیه های بدون وقفه خانگی معمولاً 5 تا 8 پریز دارند. بعضی برای منبع تغذیه پشتیبان و بعضی برای محافظت از دستگاه استفاده می شوند. بعضی از مدل های کاربردی در مراکز داده و اتصالات اترنت و کواکسیال پریزهای بسیار بیشتری دارند.

شکل و ظاهر

منبع تغذیه بدون وقفه معمولاً به دو شکل ایستاده (سبک) و پهن (سنگین) عرضه می گردد. نوع پهن و بزرگ تر باید روی قفسه نصب گردد و عمدتاً برای شبکه های تجاری و اداری پیچیده تر به کار می رود.

باتری

انتخاب باتری های قابل تعویض به وسیله کاربر از تعویض کل واحد UPS در هنگام خرابی باتری، جلوگیری می نماید. خرید باتری های لیتیوم یون با طول عمر بیشتر نیز می تواند راهکار مقرون به صرفه ای باشد.

سروصدا

منبع تغذیه های کوچک تر معمولاً برای خنک کردن احتیاجی به فن ندارند، اما انواع بزرگ تر یا یو پی اس صنعتی این گونه نیست. اگر در محیط به سکوت کامل احتیاج دارید، انتخاب یک دستگاه بدون فن می تواند گزینه بهتری باشد.

کاربردهای یو پی اس

سیستم منبع تغذیه بدون وقفه برای تأمین برق بدون وقفه، قابل اعتماد و با کیفیت بالا برای بارهای حساس استفاده می گردد. کاربرد سیستم یو پی اس شامل یو پی اس پزشکی، سیستم های خانگی، ذخیره سازی داده ها و سیستم های کامپیوتری، تجهیزات اضطراری، مخابراتی، پردازش های صنعتی و سیستم های مدیریت آنلاین است.

برای مثال در ارتباط با کاربرد پزشکی می توان به این مسئله اشاره نمود که تأمین برق مداوم و استیبل برای مراکز درمانی، پزشکی و بیمارستانی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. قطع ناگهانی یا افت فشار برق در اتاق عمل می تواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد. بعلاوه دستگاه های مراقبت از بیمار نیز به منبع انرژی یکنواخت و بدون قطعی احتیاج دارند. سایر دستگاه ها و تجهیزات بیمارستانی نظیر آنژیوگرافی، سی تی اسکن، مانیتورها و غیره نیز از این قاعده مستثنا نخواهند بود. بنابراین استفاده از منابع تغذیه بدون وقفه از نوع پرتوان در این مراکز بسیار ضروری خواهد بود.

به همین ترتیب استفاده از یو پی اس در تجهیزات مخابراتی، سرورها و مراکز داده، تجهیزات امنیتی و … تاثیر به سزایی دارد و بسیار توصیه شده است.

نحوه نگهداری یو پی اس

منبع تغذیه بدون وقفه باید به شکل مداوم به برق متصل باشد. اولاً جدا کردن آن از برق می تواند موجب طول عمر کمتر باتری آن گردد. مثلاً اگر دستگاه خود را هر شب از برق جدا کنید، باتری آن تخلیه می گردد. ثانیاً فلسفه وجودی این دستگاه برای محافظت از وسایل شما هنگام نوسانات و قطعی برق است. پس باید مداوماً متصل به برق بماند. سایر نکات برای نگهداری هر چه بهتر منبع تغذیه بدون وقفه به توضیح زیر هستند:

  • واحد UPS خود را در جای خشک و خنک و بالاتر از 25 درجه سانتی گراد نگهداری و نصب کنید.
  • حداقل 5 سانتیمتر فضا در هر طرف دستگاه برای جریان هوای مناسب بگذارید.
  • دستگاه را نزدیک پنجره های باز یا منطقه ها پر رطوبت قرار ندهید.
  • باتری های ذخیره خود را یک یا دو بار در سال کالیبره کنید.
  • کالیبراسیون بیش از حد می تواند عمر باتری را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
  • از وسایل برقی کم مصرف بهره ببرید.

جمع بندی

یو پی اس راهکاری مطمئن برای آن دسته از مشاغلی است که به برق یکنواخت و مداوم احتیاج دارند. این سیستم می تواند برق مورد احتیاج دستگاه های حساس را به شکل یکنواخت و بدون نوسانات معمول برق شهری ارائه کند. شما باید با توجه به احتیاج و توان مورد احتیاج وسایل برقی خود و استفاده از تجربه شرکتهای فعال در این زمینه دست به انتخاب مدل مناسب بزنید. بهین صنعت یکی از شرکت هایی است که با اتکا بر تجربه خود با شرکت ها و سازمانهای مختلف همکاری داشته و در زمینه تجهیز بیمارستان ها، مراکز مخابراتی و سرورها، کارخانه ها و ادارات مختلف فعالیت داشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت مجموعه به آدرس https://www.behin-sanat.com بازدید فرمایید یا با شماره 02177442005 تماس حاصل فرمایید.

منبع: فوت و فن

به "یو پی اس راهکاری مطمئن برای مشاغل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یو پی اس راهکاری مطمئن برای مشاغل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید