7 چیزی که قبل از خرید لپ تاپ دست دوم باید بررسی کنید

به گزارش فدایی داری، خرید یک لپ تاپ دست دوم قطعا می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند، اما با ریسک هایی نیز همراه است. به همین دلیل است که قبل از نهایی کردن معامله، باید لپ تاپ را به طور کامل بررسی کنید تا از مسائل غیرمنتظره در آینده جلوگیری شود. اگر به اعتبار فروشنده شک دارید، در ادامه به 7 چیزی می پردازیم که قبل از خرید لپ تاپ دست دوم باید توجه کنید. اگر هم در پی خرید لپ تاپ نو هستید، در خبرنگاران می توانید از بین گزینه های زیادی دست به انتخاب بزنید.

7 چیزی که قبل از خرید لپ تاپ دست دوم باید بررسی کنید

خرید لپ تاپ دست دوم؛ تست کیبورد و ترک پد

بررسی لپ تاپ را با تست صفحه کلید و ترک پد شروع کنید. برای تست صفحه کلید، به یک وب سایت تست صفحه کلید مانند Keyboard Tester مراجعه کرده و تک تک کلیدها را از ابتدا تا خاتمه فشار دهید. اگر تمام کلیدها به درستی عمل کنند، به احتمال زیاد صفحه کلید در شرایط خوبی واقع شده است. همچنین مطمئن شوید که هنگام تایپ کردن با صفحه کلید احساس راحتی می کنید.

برای تست ترک پد، نشانگر ماوس را روی صفحه حرکت دهید تا مقدار پاسخگویی آن را بسنجید. سپس، فرمان های مختلف ترک پد مانند بزرگنمایی با دو انگشت (pinch-to-zoom) و اسکرول با دو انگشت را امتحان کنید تا ببینید کدام یک پشتیبانی می شوند. در صورتی که لپ تاپ دیگری دارید، می توانید با انجام تست دقت ترک پد در وب سایت No-Cursor روی هر دو لپ تاپ، مقدار پاسخگویی آن را مقایسه کنید.

تست اسپیکر و میکروفون داخلی

پس از راه اندازی اولیه، بهتر است عملکرد بلندگو و میکروفون داخلی را نیز بررسی کنید. در حالی که می توانید با پخش و ضبط یک فایل صوتی ساده از کارکرد درست ورودی و خروجی صدا اطمینان حاصل کنید، اما سیستم عامل ویندوز نیز روشی برای تست آن ها از طریق تنظیمات ارائه می دهد.

در ویندوز 11، روی دکمه منوی استارت راست کلیک کنید و سپس بعد از انتخاب گزینه Settings، راهی System > Sound شوید. برای بررسی اسپیکرها، در زیر بخش Output روی Speakers کلیک کنید که تنظیمات صدا را باز می کند. سپس در کنار Format، روی Test کلیک کنید. اگر صدای واضح و بدون مسئله ای از اسپیکرها پخش شد، این یعنی اسپیکرهای لپ تاپ مسئله ای ندارند. اما اگر صدای دریافتی چندان واضح نبود، پس به نظر می رسد مسئله ای وجود دارد.

قبل از خرید لپ تاپ دست دوم، باید میکروفون را هم بررسی کنید. برای این کار در همان منوی مربوط به صدا، روی Microphone Array کلیک کنید و سپس در قسمت Test Your Microphone، گزینه Start Test را انتخاب کنید و سپس باید برای چند ثانیه صحبت کنید. بعد از صحبت کردن، کافی است روی Stop Test بزنید. اگر صدای ضبط شده کیفیت مناسبی دارد، پس دیگر لازم نیست نگران کیفیت میکروفون باشید.

خرید لپ تاپ دست دوم؛ تست وب کم لپ تاپ

اگر قصد استفاده از لپ تاپ برای برقراری تماس تصویری را دارید، حتماً دوربین داخلی آن را تست کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در نوار جستجوی ویندوز، عبارت Camera را تایپ کنید.
  • بر روی برنامه Camera کلیک کنید تا آن را باز کنید.

اگر برنامه Camera دوربین را به درستی شناسایی کند و تصاویر واضح و با کیفیتی مطابق با ادعای فروشنده نمایش داده شوند، به این معنی است که دوربین به درستی کار می کند.

بررسی شرایط باتری لپ تاپ

هرچه از یک لپ تاپ بیشتر استفاده شود، ظرفیت باتری آن نیز به مرور زمان کاهش پیدا می کند. هنگام خرید یک لپ تاپ دست دوم، باید مطمئن شوید که باتری آن به شدت فرسوده نشده باشد. برای بررسی این موضوع، می توانید در سیستم عامل ویندوز، گزارش سلامت باتری را تهیه کنید.

برای این کار، ابتدا محیط Windows PowerShell را با دسترسی administrator باز کنید. سپس، دستور زیر را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید:

powercfg /batteryreport

این دستور به صورت اتوماتیک گزارش سلامت باتری را تولید کرده و آن را در مسیر C:Users[YOUR USERNAME]battery-report.html ذخیره می کند. طبیعتا در این مسیر، به جای YOUR USERNAME باید نام کاربری استفاده شده در سیستم عامل خود را وارد کنید.

با مراجعه به این مسیر، فایل گزارش سلامت باتری را باز کنید. سپس، به بخش باتری های نصب شده (Installed Batteries) رفته و ظرفیت طراحی (Design Capacity) را با ظرفیت شارژدهی کامل (Full Charge Capacity) مقایسه نمایید. اختلاف بین این دو مقدار نشان دهنده مقدار کاهش ظرفیت باتری بر اثر استفاده است. اگر ظرفیت شارژدهی کامل به طور قابل توجهی پایین باشد، ممکن است نیاز به تعویض باتری داشته باشید.

بررسی فیزیکی لپ تاپ

ظاهر لپ تاپ انعکاس مستقیمی از نحوه مراقبت صاحب قبلی از دستگاه است. هرگونه علائم خراش، ترک خوردگی، فرورفتگی، لقی و یا آسیب دیدگی لولا نشان دهنده استفاده خشن و بی دقت صاحب قبلی است. فقدان پیچ ها نیز نشان دیگری از باز شدن لپ تاپ برای تعمیر یا تعویض قطعات است که می تواند هشداری برای شما باشد. علاوه بر این، مراقب برچسب هایی باشید که ممکن است ساییدگی و پارگی زیر آنها را پنهان کنند، زیرا این کار یک روش رایج برای فریب خریداران محسوب می شود.

خرید لپ تاپ دست دوم؛ بررسی ارتباطات بی سیم و با سیم

یکی از بدترین سناریوهایی که ممکن است با آن روبرو شوید، عدم اتصال لپ تاپ شما به اینترنت (از طریق Wi-Fi یا کابل اترنت)، شناسایی نشدن دستگاه های خارجی از طریق پورت های USB یا اختلال در عملکرد بلوتوث است. به همین دلیل، تأیید اینکه هیچ مسئله ای در اتصال باسیم یا بی سیم وجود ندارد، بسیار مهم است.

ابتدا لپ تاپ خود را به Wi-Fi متصل کنید. سپس با وصل کردن مستقیم آن به روتر، پورت اترنت را آزمایش کنید. اگر اتصال اینترنت به درستی کار می کند، جک های صدا را با هدفون امتحان کنید. به طور مشابه، با اتصال یک دستگاه با سیم، پورت های USB را بررسی کنید. در نهایت، با وصل کردن یک دستگاه مجهز به بلوتوث، از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.

بررسی شرایط رم و حافظه داخلی

حتی اگر در پی خرید لپ تاپ پرچم دار نیستید و می خواهید یک لپ تاپ میان رده بخرید، طبیعتا نباید بررسی رم و حافظه داخلی را پشت گوش بیندازید. در نهایت، برای اطمینان از سلامت رم (RAM) و حافظه ذخیره سازی، شرایط آن ها را بررسی کنید. برای تست رم می توانید از ابزار تشخیصی حافظه ویندوز (Windows Memory Diagnostic) استفاده نمایید که مسائل احتمالی رم را شناسایی و نمایش می دهد. جهت اجرای این تست، Command Prompt را با دسترسی مدیر (administrator) اجرا کنید، عبارت mdsched.exe را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. سپس، بر روی گزینه Restart Now and Check for Problems کلیک کنید.

ویندوز مجدداً راه اندازی شده و تست را اجرا می کند. پس از اتمام تست رم، سیستم دوباره راه اندازی شده و نتایج را نمایش می دهد. در صورتی که نتایج را مشاهده نکردید، می توانید از نرم افزار نمایش رویدادهای ویندوز (Event Viewer) برای یافتن مسائل احتمالی کشف شده در طول تست استفاده کنید. Event Viewer را باز کرده و به مسیر Windows Logs > System بروید. روی Find کلیک کرده، عبارت MemoryDiagnostic را تایپ کرده و Find Next را بزنید.

نوع حافظه ذخیره سازی لپ تاپ را بررسی کنید تا ببینید از نوع SSD است یا HDD. به دلیل سرعت بالا و عملکرد بی صدا، نوع SSD ترجیح داده می شود. در مورد لپ تاپ های دارای هارد دیسک (HDD) با کمی تردید برخورد کنید. هارد دیسک ها سال ها است که دیگر جزء قطعات رایج به حساب نمی آیند و وجود آن ها نشان دهنده قدیمی بودن لپ تاپ است. صرف نظر از نوع حافظه، سلامت آن را بررسی کنید تا از عدم خرابی قریب الوقوع آن اطمینان حاصل نمایید.

معمولا زمانی که یک کاربر در پی خرید لپ تاپ دست دوم می رود، نمی خواهد یک لپ تاپ قدرتمند برای رندرینگ و دیگر کارهای سنگین خریداری کند ولی در هر صورت هر هدفی که از این خرید، قبل از انجام این کار حتما باید به این نکات مطرح شده دقت کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 چیزی که قبل از خرید لپ تاپ دست دوم باید بررسی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 چیزی که قبل از خرید لپ تاپ دست دوم باید بررسی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید