تمیز کردن رسوب کتری با 6 ترفند سریع، ارزان و معجزه گر

به گزارش فدایی داری، کربنات کلسیم یک ترکیب طبیعی است که اغلب در آب شهری وجود دارد. هنگامی که آب حاوی کربنات کلسیم را در یک کتری چای می جوشانید، مواد محلول داخل آب رسوب کرده و به قسمت زیرین و طرفین کتری به شکل ماده ای به نام سنگ آهک می چسبد. سنگ آهک خطری برای بدن ندارد اما می تواند در کیفیت چای و دمنوش ها تاثیر بگذارد. همچنین در صورت افزایش بیش از حد رسوب می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. اما خبر خوش برای تمیز کردن رسوب کتری این است که کربنات کلسیم به راحتی در مواد اسیدی حل می شود و می توان با روش های آسان، با مواد ارزان و قابل دسترس، در خانه رسوب کتری را تمیز کرد.

تمیز کردن رسوب کتری با 6 ترفند سریع، ارزان و معجزه گر

در این مطلب می خواهیم بهترین شیوه های تمیز کردن رسوب کتری را برایتان بگوییم.

تمیز کردن رسوب کتری با روش های فوری

1. رفع رسوب کتری با پودر اسید سیتریک

پودرهای اسید سیتریک، مانند پودر لباسشویی در بازار موجود هستند. اسید سیتریک به نسبت سرکه قوی تر است و در صورت استفاده از آن برای جرم گیری باید حتما برای محافظت از پوستتان از دستکش استفاده کنید. برای استفاده از اسیدسیتریک باید کتری را پر از آب کرده و به جوش آورید، سپس مقدار کم از این مواد در حدود دو قاشق غذاخوری به آب اضافه کرده و آن را مخلوط کنید و اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه بسته به میزان رسوب کتری این محلول بجوشد. بعد آن را خاموش کرده و پس از سرد شدن رسوبات را خارج کنید و کتری را با آب معمولی بشویید.

2. از بین بردن رسوب کتری با سرکه سیب

همه سرکه ها دارای خاصیت اسیدی هستند، اما سرکه سیب بیشترین خاصیت پاک کنندگی در میان سرکه ها را دارد. همچنین استفاده از سرکه برای تمیز کردن رسوب کتری یک راه خوب و دوستدار محیط زیست است و آسیب کمتری نیز به پوست دست شما و دستگاه تنفسی تان می زند. به چند روش می توانید از سرکه برای این کار استفاده کنید:

روش اول:

  • به میزان مساوی آب جوشیده شده و سرکه را با هم مخلوط کرده و داخل کتری بریزید.
  • پس از جوش آمدن اجازه دهید حدود 20 دقیقه به جوشیدن ادامه دهد.
  • سپس زیر آن را خاموش کرده و اجازه دهید سرد شود؛ خود به خود تیکه های رسوب کرده از دیواره ها و کف جدا می شوند.
  • بعد آن را شسته و در صورت وجود رسوب دوباره این مراحل را تکرار کنید.
  • در انتها یک بار کتری را پر از آب معمولی کرده، بجوشانید و خالی کنید تا بوی سرکه از کتری خارج شود.

روش دوم:

  • برای این کار باید دوباره به میزان مساوی سرکه و آب داخل کتری ریخته و به جوش آورید. اما در این روش به محض جوش آمدن کتری، آن را خاموش کنید و بگذارید سرد شود.
  • برای یک شب تا صبح آن را کنار بگذارید و بعد رسوبات را از آن خارج کنید.
  • پس از خارج کردن رسوبات ابتدا با یک پارچه نرم و تمیز داخل کتری را پاک کرده و پس از آن یک بار در کتری آب جوشانده و خالی کنید و سپس از آن استفاده کنید.

روش سوم:

در این روش برای جلای بیشتر به کتری می توانید به نسبت مساوی از سرکه و آب لیمو و یا سرکه و جوهر لیمو استفاده کنید. اگر مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید، تاثیر بیشتری در رسوب گیری و جلا دادن خواهد داشت. اما نباید مقدار نمک زیاد باشد، مثلا به اندازه یک قاشق چای خوری برای یک کتری 8 لیتری کافی است. بقیه مراحل مانند دو روش قبلی باید انجام شود.

3. از بین بردن رسوب کتری با برش لیمو

چند لیموی تازه را پس از شستن کامل برش بزنید. سپس کتری را پر از آب کنید. مقداری از آب لیموهای برش زده را درون آب کتری بچکانید. لیموها را نیز درون کتری بیاندازید تا روی آب قرار بگیرند. به مدت 10 الی 15 دقیقه این مواد را با هم بجوشانید. سپس آن را خاموش کرده و مواد را از آن خارج کنید. دوباره کتری را با آب معمولی پر کرده و 10 الی 15 دقیقه بجوشانید، سپس کتری را شسته و با یک دستمال تمیز پاک کنید. این روش مربوط به رسوبات ضعیف و کم ضخامت است.

4. تمیز کردن رسوب کتری استیل ضد زنگ با جوش شیرین

در این روش باید کتری را پر از آب کرده و یک فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید و اجازه دهید این محلول 10 الی 20 دقیقه بجوشد. سپس آن را خاموش کرده و پس از سرد شدن و خالی کردن مواد جداشده کتری را با یک دستمال تمیز و نرم پاک کنید. سپس یک بار درون کتری آب به جوش آورده و خالی کنید. پس از آن از کتری استفاده کنید. اگر در استفاده از جوش شیرین مقداری سرکه نیز اضافه کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

5. تمیز کردن رسوب کتری با حمام نمکی

برای این کار باید کتری را از آب پر کرده و داخل آن یک یا دو فنجان نمک بریزید و بگذارید 10 الی 15 دقیقه در کتری بماند. می توانید این مخلوط را کمی هم گرم کنید. ذرات نمکی ریز، ذرات سخت شده بزرگ تر جداره ها و کف را از کتری جدا می کنند. سپس با یک قاشق مواد سست شده را کاملا جدا کرده و کتری را با آب و صابون بشویید.

6. تمیز کردن رسوب کتری برقی با نرم کننده و پارچه

برای این روش، کتری را پر از آب کرده و یک قاشق غذاخوری نرم کننده لباس به آن اضافه کنید. اجازه دهید یک ساعت یا بیشتر این مواد در کتری بماند. سپس مواد را خالی کرده و با آبی سردتر از آب داخل کتری و صابون داخل کتری را بشویید. بعد با یک پارچه نرم داخل کتری را پاک کنید و دوباره آن را با آب معمولی بشویید.

سخن آخر

بهترین و سالم ترین روش های تمیز کردن رسوب کتری استفاده از سرکه و لیمو است؛ زیرا این دو مواد هم خاصیت اسیدی بسیار قوی دارند و هم از نظر سلامتی برای پوست دست و دستگاه تنفسی به هنگام استنشاق آن سالم تر هستند. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید، شما برای تمیز کردن رسوب کتری از چه روش هایی استفاده می کنید؟

همچنین پیشنهاد می کنیم حتما ترفندهای جالب دیگر خانه داری مانند تمیز کردن مبل مخملی را در انگیزه بخوانید.

منبع: مجله انگیزه

به "تمیز کردن رسوب کتری با 6 ترفند سریع، ارزان و معجزه گر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمیز کردن رسوب کتری با 6 ترفند سریع، ارزان و معجزه گر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید