طرز تهیه قشطیه، شیرینی معروف عربی

به گزارش فدایی داری، خبرنگارانـ قشطیه نوعی شیرینی عربی مشهور و خوشمزه است که برای تهیه خمیر آن از خامه استفاده می شود و به همین علت به آن قشطیه می گویند. این شیرینی سنتی و خوشمزه شباهت زیادی به بامیه و گوش فیل دارد و معمولا برای ماه مبارک رمضان و سفره افطار تهیه می شود.

طرز تهیه قشطیه، شیرینی معروف عربی

داخل خمیر این شیرینی را با موادی مثل پنیر خامه ای، کرم های وانیلی و یا پودر گردو و دارچین پر می کنند که هرکدام طعم و مزه متفاوتی دارد. در ادامه این مطلب با طرز تهیه مرحله به مرحله شیرینی خوشمزه قشطیه همراه با نکات مهم مربوط به تهیه آن همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه قشطیه

آرد سفید قنادی: 2 پیمانه

خامه صبحانه: 200 گرم

زعفران دم کرده: 1 قاشق مرباخوری

بکینگ پودر: 1 قاشق مرباخوری سرپر

نمک: یک چهارم قاشق چای خوری

مواد میانی خمیر قشطیه

گردو پودر شده: 5 قاشق غذاخوری

پودر دارچین: 1 قاشق چای خوری

شکر: 2 قاشق غذاخوری

گلاب: 3 قاشق غذاخوری

روغن برای سرخ کردن: به اندازه لازم

مواد لازم برای تهیه شربت بار

شکر: دو لیوان

آب: یک لیوان

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

گلاب: یک قاشق غذاخوری

گلوکز: دو قاشق غذاخوری سر پر

زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به گلوکز

گلوکز مایعی است که در نتیجه هیدرولیز نشاسته با اسید یا آنزیم به دست می آید. این مایع چسبنده، روشن و بی بو است و ظاهری شبیه به عسل دارد. گلوکز در دو رنگ سفید و زرد شفاف در لوازم قنادی ها موجود است. از گلوکز مایع در تهیه انواع کیک، گز، سوهان، شیرینی و شکلات استفاده می شود. مدت زمان نگهداری گلوکز در منزل شش ماه است و نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست.

نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش تری دم کنید، کم رنگ تر می شود و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری استفاده کنید. بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای 1 قاشق چای خوری زعفران 2 قاشق سوپ خوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران به جای مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

نکات مربوط به گلاب

همانطور که می دانید گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب ترین نوع آن در شهرهای کاشان و میمند فارس تهیه می شود. امروز در همه فروشگاه ها و سوپر مارکت ها شیشه های گلاب را در اشکال و با نام های تجاری گوناگون می بینیم که بسکمک از آنها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

طرز تهیه شیرینی قشطیه

1ـ برای شروع کار ابتدا آرد را همراه با نمک و بکینگ پودر با هم مخلوط کنید و زعفران دم کرده و خامه صبحانه را به آن اضافه کنید. با دست مواد را هم بزنید تا خمیر یک دستی شکل بگیرد که به دست نچسبد. بهتر است خامه را به صورت یک جا اضافه نکنید و کمی از آن را نگه دارید تا اگر در آخر خمیر حالت پوره پوره داشت، بقیه خامه را به آن اضافه کنید. خمیر آماده را به صورت یک چانه در بیاورید و کنار بگذارید. روی آن را با کیسه فریزر بپوشانید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا خمیر استراحت کند.

2ـ در مرحله بعد پودر گردو، دارچین و گلاب را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

3ـ بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، آن را با کمک وردنه به قطر 1 تا دو میلی متر باز کنید. اگر قالب مناسب این شیرینی را دارید، کمی از خمیر را داخل قالب بگذارید، یک قاشق از مواد میانی را وسط خمیر بریزید و بعد قالب را ببندید تا اطراف خمیر کاملا پرس شود. اگر به قالب دسترسی ندارید، کمی از خمیر را بردارید، یک قاشق از مواد میانی را وسط آن بگذارید و خمیر را مانند شیرینی قطاب یا هر شکلی که دوست دارید، بپیچید.

4ـ روغن را داخل یک قابلمه گود بریزید، روی اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا داغ شود. شیرینی های آماده شده را داخل روغن داغ بگذارید و حتما شعله اجاق گاز را کم کنید تا قشطیه ها با حرارت کم سرخ و مغزپخت شوند. بعد از اینکه یک طرف قشطیه سرخ شد، آن را برگردانید تا سمت دیگرش هم سرخ و طلایی رنگ شود. قشطیه های سرخ شده را روی دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن اضافی آنها جذب دستمال شود.

5ـ بعد از چند دقیقه قشطیه های سرخ شده را داخل شربت بار بیاندازید و یک دقیقه بعد آنها را از داخل شربت خارج کنید و در صافی بگذارید تا شربت اضافه کشیده شود. حالا قشطیه خوشمزه شما آماده سرو است.

طرز تهیه شربت بار

دو لیوان شکر را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بگذارید روی شعله اجاق گاز تا با شعله کم جوش بیاید. شربت باید حدود بیست دقیقه جوش ریز بخورد. در این دمت اصلاً شربت را هم نزنید. بعد یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری گلاب و دو قاشق سر پر گلوکز را به شربت اضافه کنید و اصلاً هم نزنید. بگذارید شربت با شعله کم پانزده دقیقه دیگر بجوشد. هرازگاهی با یک فرچه خیس دور قابلمه و لبه شربت را تمیز کنید. در اخر وانیل و زعفران را اضافه کنید. زمان آماده سازی این شربت بین 35 تا 40 دقیقه است و جوشاندن آن نباید بیشتر از این زمان طول بکشد.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه قشطیه، شیرینی معروف عربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قشطیه، شیرینی معروف عربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید