پیش بینی برداشت بیش از 2000 تن محصول پسته در اسکو

به گزارش فدایی داری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو گفت:در شهرستان اسکو و بخش ایلخچی 450 هکتار از اراضی کشاورزی به کاشت پسته اختصاص یافته و پیش بینی می گردد سال جاری افزون بر 2000 تن محصول پسته فراوری گردد و از این نظر رتبه اول استانی را به خود اختصاص دهیم.

پیش بینی برداشت بیش از 2000 تن محصول پسته در اسکو

آقای بی پروا رئیس باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در جشن برداشت پسته در بخش ایلخچی با اشاره به برداشت سالانه بیش از 1400 تن محصول پسته در این استان به سهم آذربایجان شرقی در فراوری پسته در کشور اشاره نمود و گفت: آذربایجان شرقی 3 دهم درصد باغات پسته را تشکیل داده و از این نظر رتبه 14 کشوری را به خود اختصاص داده است.

آقای بی پروا شهرستان اسکو و اراضی کشاورزی بخش ایلخچی را پیشرو در کشت و فراوری پسته در آذربایجان شرقی عنوان نمود و ادامه داد: با توجه به تنش آبی موجود و با عنایت به واقع شدن شهرستان اسکو در حاشیه دریاچه ارومیه این شهرستان در جایگزینی محصولات پر آب بر با محصولاتی با احتیاج آبی کم اقدامات خوب و موثر انجام داده و از این نظر جزو شهرستان های پیشرو در این زمینه می باشد.

وی با اشاره به احتیاج آبی سالانه محصول پسته به 4500 متر مکعب، آب آن را نقطه عطفی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در بحث مدیریت منابع آبی دانست و گفت: ضروری است با ارتقای علم و دانش کشت و فراوری محصول پسته و آموزش کشاورزان در این زمینه نسبت به جایگزینی محصولات کم آبر در این منطقه اقدام کنیم.

آقای انوری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو هم به تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی ایلخچی اشاره نمود و گفت:با توجه به همکاری خوب کشاورزان، کشت محصولات کشاورزی پر آب بر مانند پیاز در این بخش به شدت کاهش یافته و کشاورزان به کشت کلزا و پسته ترغیب شدند.

وی گفت: در شهرستان اسکو و بخش ایلخچی 450 هکتار از اراضی کشاورزی به کاشت پسته اختصاص یافته و پیش بینی می گردد سال جاری افزون بر 2000 تن محصول پسته فراوری گردد و از این نظر رتبه اول استانی را به خود اختصاص دهیم.

وی به در آمد خوب پسته و اشتغالزایی آن هم اشاره نمود و گفت: طی سال های اخیر با اجرای طرح کاشت پسته و درآمدزایی خوب آن در حوزه آبریز دریاچه ارومیه توانستیم به تغییر الگوی کشت دست یافته و شاهد مهاجرت معکوس و تثبیت اسکان روستاییان در روستا های حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان اسکو باشیم.

فدایی داری آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پیش بینی برداشت بیش از 2000 تن محصول پسته در اسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی برداشت بیش از 2000 تن محصول پسته در اسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید