چرا مصرف انرژی افسار گسیخته کامپیوترهای دسکتاپ کنترل نمی گردد؟

به گزارش فدایی داری، سرعت پیشرفت کامپیوترهای دسکتاپ روز به روز بیشتر می گردد اما این پیشرفت های مجذوب نماینده، به بهای افزایش مصرف انرژی به دست کاربران می رسند. ظاهرا انویدیا، اینتل و AMD قرار نیست این روند را متوقف نمایند، اما این روند چه تبعاتی دارد؟

چرا مصرف انرژی افسار گسیخته کامپیوترهای دسکتاپ کنترل نمی گردد؟

مشکل اصلی

تازهترین قطعات معرفی شده از طرف انویدیا، اینتل و AMD به شدت قدرتمند هستند. با این حال افزایش توان سخت افزاری هم به بهای افزایش مصرف انرژی تمام می گردد و این همان روندی است که در سال های اخیر شاهد بدتر شدن شرایط آن هستیم.

به عنوان مثال کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا نسبت به نسل قبلی توان بسیار بیشتری ارائه می نماید اما از طرف دیگر مصرف انرژی آن به 450 وات می رسد. این یعنی مصرف انرژی این کارت گرافیک 100 وات بیشتر از نسل قبلی و هم اندازه RTX 3090 Ti است. بنابراین اگر انویدیا در پی عرضه RTX 4090 Ti باشد، به احتمال زیاد این کارت گرافیک با مصرف انرژی بین 550 تا 600 وات راهی بازار می گردد. باید خاطرنشان کنیم نسل تازه پردازنده گرافیکی استفاده شده در کارت گرافیک های انویدیا می تواند تا 800 وات انرژی را هم دریافت کند.

در خصوص پردازنده ها هم می توانیم مثلا به Ryzen 9 7950X از شرکت AMD اشاره کنیم که دارای 16 هسته و 24 ترد (thread) است. توان طراحی گرمایی این پردازنده به 170 وات می رسد و با توجه به محدودیت 230 واتی سوکت AM5، تا این اندازه هم می تواند انرژی مصرف کند. برای مقایسه باید بگوییم که توان طراحی گرمایی نسل قبلی این پردازنده یعنی Ryzen 9 5950X فقط 105 وات بود.

از سوی دیگر اگرچه توان طراحی گرمایی Core i9-13900K اینتل به 125 وات می رسد، اما معمولا پردازنده های اینتل در شرایطی که تحت فشار قرار دارند انرژی بسیار بیشتری را می توانند مصرف نمایند. به عنوان مثال حداکثر مصرف انرژی نسل قبلی این پردازنده یعنی Core i9-12900K به 250 وات هم می رسد.

چرا بهینه بودن مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد؟

اما اصلا چرا این افزایش مصرف انرژی کامپیوترهای دسکتاپ اهمیت زیادی دارد؟ اول از همه باید بگوییم که این موضوع منجر به احتیاج به خرید پاورهای گران تر و قدرتمندتر می گردد و در نتیجه کاربران متحمل هزینه های بالاتری خواهند شد. به عنوان مثال اگر راهنماهای خرید کامپیوتر گیمینگ در سال 2016 را بخوانید، می توانید ببینید که برای سیستم مبتنی بر Core i7-6700K و GeForce GTX 1080، خرید پاور 650 واتی پیشنهاد شده است.

اما در سال 2022 برای اسمبل کردن یک کیس گیمینگ قدرتمند، پاور 650 واتی دیگر کافی نیست. مثلا با گرافیک RTX 4090 و پردازنده AMD Ryzen 9 7950X، فقط همین دو قطعه حدود 620 وات انرژی مصرف می نمایند و بنابراین دیگر فضایی برای افزایش ناگهانی مصرف انرژی و تامین برق دیگر قطعات وجود ندارد. بنابراین برای چنین سیستمی باید از پاور حداقل 850 واتی استفاده کنید و خرید پاور 1000 واتی هم چندان غیرمنطقی نخواهد بود. ضمناً اگر در پی اورکلاک قطعات باشید، احتمالا به پاور با توان بیشتری احتیاج دارید.

تا چند سال قبل خرید پاور هزار واتی کاملا غیرمنطقی بود ولی حالا به یک گزینه منطقی و مرسوم تبدیل شده است. همین موضوع به خوبی روند افزایش مصرف برق قطعات را به خوبی نشان می دهد. از سوی دیگر باید به افزایش قیمت قبض برق هم اشاره کنیم که این موضوع به خصوص برای افرادی که ساعات زیادی در پی رندر گرفتن و بازی کردن هستند، به خوبی احساس می گردد. ضمناً افزایش مصرف برق هم ضررهای زیادی به محیط زیست وارد می نماید.

برای تغییر این شرایط چه کارهایی می توان انجام داد؟

سازندگان تراشه ها هم به خوبی از این مشکل مطلع هستند ولی فعلا برای این شرکت ها موارد دیگری اهمیت بیشتری دارد. همانطور که احتمالا می دانید، با پیشرفت فناوری ساخت تراشه ها، تعداد بیشتری از ترانزیستورها می توانند در یک فضای محدود تعبیه شوند. همین بهبود فناوری ساخت هم منجر به کاهش مصرف انرژی می گردد. اما با توجه به رقابت بین شرکت ها، آن ها نمی خواهند سهم بازار خود را از دست بدهند و بنابراین همیشه در پی ارائه حداکثر توان از طرف قطعات هستند که چنین رویکردی طبیعتا منجر به افزایش مصرف انرژی می گردد. اگرچه تمام کاربران در پی دریافت توان بیشتر از طرف این قطعات سخت افزاری هستند، اما شرکت ها باید به فکر عملی کردن نوآوری هایی برای کاهش مصرف انرژی باشند.

در هر صورت واقعیت این است که تا آینده نزدیک این روند افزایش مصرف انرژی قطعات سخت افزاری ادامه پیدا می نماید ولی با توجه به سرعت بالای نوآوری ها، احتمالا در آینده نزدیک در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی به دست می آید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا مصرف انرژی افسار گسیخته کامپیوترهای دسکتاپ کنترل نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مصرف انرژی افسار گسیخته کامپیوترهای دسکتاپ کنترل نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید