کارخانه های نوآوری بستری مناسب برای پردازش ایده های نو هستند

به گزارش فدایی داری، روح الله دهقانی فیروزآبادی ظهر یکشنبه در نشست مدیران کارخانه های نوآوری سراسر کشور به نقش کارخانه های نوآوری در تبدیل و فرآوری ایده های نوآورانه اشاره نمود و اضافه کرد: کارخانه های نوآوری بستری مناسب برای فرآوری و پردازش ایده های نو هستند. این کارخانه ها فرصتی برای تبدیل یک ایده به محصول یا خدمت نوآورانه که ناظر به برطرف نیازی از بازار و جامعه باشد را فراهم می نمایند.

کارخانه های نوآوری بستری مناسب برای پردازش ایده های نو هستند

وی با بیان این که مفهوم کارخانه نوآوری یکی از آن مفاهیم استاندارد و تثبیت شده در ابعاد جهانی است، ادامه داد: اگرچه تعداد زیادی واژه، نماد و نشانه در اکوسیستم نوآوری کشور داریم که در ظاهر متفاوت اما در محتوا یک هدف را دنبال می نمایند، اما کارخانه نوآوری از آن مفاهیمی است که جای خود را در اکوسیستم فناوری و نوآوری باز نموده و نقش خود را به عنوان یک موضوع اثرگذار در حوزه فناوری و نوآوری به اثبات رسانده است.

- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: وقتی از اکوسیستم یا یک اکوسیستم سخن می گوئیم، یعنی فضایی که حتی اگر همه درها را روی آن ببندیم، بتواند کار خود را پیش ببرد. برای ساخت یک اکوسیستم فناوری و نوآوری واقعی، باید المان های ناکارآمد را حذف و روی المان های کارآمد و مهم تمرکز کنیم.

دهقانی فیروزآبادی با تشریح مراحل تکامل زنجیره ارزش توضیح داد: یکی از سه مرحله اصلی زنجیره ارزش، تبدیل علم به ثروت علم است. علم که فرآوری می گردد، فناوری را فراوری می نماید. ترکیب چند فناوری به نوآوری و فرآوری این نوآوری ها به فراوری و بازار می رسد. کارخانه های نوآوری عمدتاً از جنس نوآوری و احتیاج بازار هستند.

وی به وجود دو رویکرد مبتنی بر علم تا بازار و احتیاج بازار تا علم اشاره نمود و گفت: یک نگاه از جنس علم تا بازار است که در این رویکرد، نخست علم فراوری و در نهایت محصول یا خدمت فراوری می گردد. اما نگاه دیگر که در کشورهای پیروز تر اما کمتر مدعی چون کشورهای اروپایی و آسیایی دیده می گردد، نگرش مبتنی بر احتیاج بازار است. در این رویکرد، ابتدا احتیاج بازار مورد توجه قرار می گیرد، سپس مبتنی بر حل آن مساله یا احتیاج، فراوری دانش، فناوری، نوآوری و محصول یا خدمت صورت می گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور یادآور شد: در نگاه اول چون خاتمه کار چندان معلوم نیست، ممکن است به اتفاقات خارق العاده منجر گردد اما هزینه های این رویکرد بالا است. در نگاه دوم که مبتنی بر احتیاج و کشش بازار است، هزینه کمتری دارد اما اتفاق خارق العاده ای اتفاق نمی افتد و شاهد ارتقای یک محصول یا خلق یک خدمت مبتنی بر احتیاج هستیم.

دهقانی فیروزآبادی توضیح داد: مرکز رشد صرفاً یک زیرساخت یا ساختمان نیست، بلکه یک پلتفرم و نرم افزار است که با امکاناتی که ارائه می نماید، فرآیند انجام کار نوآورانه ممکن می گردد.

وی در تعریف مرکز نوآوری شرح داد: مرکز نوآوری به یک مجموعه ای گفته می گردد که ارتباطی پایدار میان مشتریانی که مسأله ای دارند و حل نمایندگان مسائل شکل می دهد. مرکز نوآوری بین چند مشتری شکل می گیرد. در این مراکز، مساله تعیین است و افرادی که مسائل را حل می نمایند در این مراکز مستقر می شوند و در نهایت حل مسائل مشتری، که می تواند یک کسب و کار یا صنعت باشد صورت می گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اضافه نمود: کارخانه نوآوری یا استارتاپ استودیو نیز بستری با نگاه عرضه محور است و از ایده هایی که می خواهند یک نوآوری را به بازار عرضه نمایند، حمایت می نماید. کارخانه نوآوری محصول فراوری نمی نماید بلکه عهده دار حمایت و راهنمایی تیم هایی است که ایده دارند تا بتوانند این ایده نوآورانه را به یک محصول یا خدمت تبدیل نمایند و به بازار برسانند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این که هنر کارخانه های نوآوری این است که فناوری ها را به یکدیگر متصل نمایند و یک نوآوری به ارمغان بیاورند، یادآور شد: پیوند خلاقانه میان فناوری هایی که به نوآوری منجر گردد رسالت کارخانه نوآوری است.

وی ادامه داد: عرضه کردن فضای لازم برای شکل گرفتن این نوآوری، کار اصلی کارخانه های نوآوری است و شبکه ای از زیرساخت ها و الزامات برای حلق نوآوری، مانند فب لب ها، کارگاه ها و آزمایشگاه ها در شبکه کارخانه های نوآوری وجود دارد. در واقع فراوری بدون کارخانه، از توانمندی های کارخانه نوآوری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری بعلاوه گفت کارخانه نوآوری بستری برای پذیرش استارتاپ ها با رویکرد علم تا نوآوری است. نقش آفرینی بخش خصوصی موجب شده کارخانه های نوآوری رویکردی عمل گرایانه و کارکردی تر نسبت به سایر مفاهیم اکوسیستم فناوری و نوآوری داشته باشند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: کارخانه نوآوری، با انگیزه، اراده و عشق بخش خصوصی شکل می گیرد و به وسیله افرادی با انگیزه پروراندن یک ایده تا رساندن آن به نوآوری اداره می گردد. بخش خصوصی، با شناخت صحیح و دقیقی که از بازار دارد و باوری که به رسیدن به محصول دارد می تواند به ارزش اضافه نموده برسد.

وی به حمایت از کارخانه های نوآوری اشاره نمود و گفت: روند ارزیابی دانش بنیان ها در حال تحول است و به همین نسبت کارخانه های نوآوری می توانند بر اساس توانمندی هایشان یک پلتفرم برای تأیید دانش بنیان ها و بستر ارتباطی میان معاونت علمی و این شرکت ها باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ابراز امیدواری کرد: طرحی نو در حوزه نوآوری به یاری کارخانه های نوآوری و مزیت هایی که دارند، درانداخته گردد. بعلاوه در عمومیت بخشیدن به معاونت علمی نقش آفرینی نموده و طیف گسترده خدمات و حمایت های این معاونت را به جامعه فناوری، نوآوری و خلاقیت کشور معرفی نمایند.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: انواع معافیت های مالیاتی، گمرکی، نظام وظیفه، امکان تبادلات خارجی، وجود ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان، شبکه ای گسترده از آزمایشگاه ها و صدها خدمت دیگر، تنها بخشی از امکاناتی است که معاونت علمی ریاست جمهوری در اختیار دارد در حالی که بیشتر فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری از این امکانات کمتر اطلاع دارند.

بر اساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست مدیران کارخانه های نوآوری سراسر کشور با حضور معاون علمی و نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی به میزبانی کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کارخانه های نوآوری بستری مناسب برای پردازش ایده های نو هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارخانه های نوآوری بستری مناسب برای پردازش ایده های نو هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید