گاج راج، فیلی که پس از 51 سال آزاد شد!

به گزارش فدایی داری، گاج راج فیلی است که پس از گذشت بیش از 50 سال اسارت بالاخره آزاد شد! در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

گاج راج، فیلی که پس از 51 سال آزاد شد!

گاج راج (Gajraj) نام فیلی است که در سن 12 سالگی به عنوان یک هدیه به مناسبت عروسی ملکه برده شد و سپس به معبدی منتقل شد و 51 سال از زندگی خود را در معبدی در شهر ساتارا در هند در اسارت بود اما اکنون شرایط تغییر نموده است! اکنون گاج راج در آستانه 70 سالگی است و بیشتر عمر خود را در معبد گذرانده است و همواره یکی از جاذبه های این معبد برای گردشگران به شمار می آمد. این فیل همواره در معبد با زنجیر بسته شده بود و همواره از زخم ها و عفونت های بدنش رنج می کشید. اغلب این زخم ها در پاهای گاج راج مشاهده می شد؛ جایی که قفل های سنگینی به صورت دائمی به آن بسته شده بود. پوست و گوشت این جانور در اثر وجود دائمی این قفل ها از به تدریج از بین رفته بود و جای خود را به زخم ها و عفونت ها داده بود و این فیل دائما در حال زجر کشیدن از این مسئله بود.

این فیل به علت فشارهای زیادی که در این مدت طولانی تحمل نموده بود، بخش زیادی از بینایی خود را نیز از دست داد. گزارش شده بود که گاج راج همواره با پرخاشگری زیادی پاها و سر خود را می چرخاند به این امید که از اسارت نجات پیدا کند اما هیچگاه پیروز نشد! پس از این اتفاقات، مسئولین معبد انتهای عاج این جانور را بریدند تا از آسیب های ناخواسته به گردشگرانی که از این فیل بازدید می کردند جلوگیری گردد. احتمال می رود که انتهای عاج این جانور به صورت غیر قانونی فروش رفته است.

پس از تمامی این وقایع، سلامت گاج راج روز به روز کاهش می یافت و این جانور به طور کلی در شرایط خوبی قرار نداشت. پس از اینکه اخبار مربوط به این فیل بیش از پیش در دنیا منتشر شد، نهادها، گروه ها و افراد بسیاری به هر طریقی که می توانستند از این فیل حمایت کردند و خواهان رسیدگی به شرایط این جانور شدند. در فضای مجازی هم درخواست های زیادی مبنی بر رسیدگی به شرایط گاج راج و آزادی آن با هشتگ FreeGajraj# منتشر شد و امروز پس از گذشت 51 سال از اسارت این فیل شاهد آزادی آن هستیم.

نجات گاج راج و انتقال آن به وسیله Wildlife SOS و با یاری پلیس و حمایت آن ها انجام شد. گاج راج با یاری نهادهای ذکر شده و سایر نهادهای دیگر به بخش مرکزی مراقبت و نگهداری فیل ها فرستاده شد و این فیل بقیه سال های زندگی خود را در امنیت، احترام و با رسیدگی بسیار زیاد سپری خواهد نمود. تخصص اصلی این مرکز در زمینه فیل ها است و گاج راج به برترین جای ممکن انتقال یافته است. جایی که قرار است از این به بعد به تمام مسائلش رسیدگی گردد. گاج راج در این مرکز از رسیدگی های پزشکی بلند مدت نیز برخوردار است. یکی از انگشتان این فیل عفونت شدیدی نموده و عفونت تا استخوان هم پیشروی نموده است که تیم پزشکی در حال حاضر مشغول رسیدگی به آن و سایر جراحات این فیل هستند و خوشبختانه خاتمه قرار است تا عذاب و زجر کشیدن گاج راج تمام گردد.

ظاهرا افراد محلی از خروج گاج راج چندان راضی نبودند و جمعیت زیادی از افراد محلی برای اعلام مخالفت خود با بردن این فیل در محل حضور پیدا کردند که با نیروهای امنیتی روبرو شدند اما علی رغم این مسئله، خانواده سلطنتی معبد با این مسئله مخالفتی ننموده اند و در عوض خداحافظی گرمی با این فیل داشتند و گاج راج در امنیت کامل سفر نو خود را به سوی یک زندگی تازه شروع کرد. این فیل شگفت انگیز خاتمه توانست پس از گذشت نیم قرن، در سال های آخر زندگی خود آزادی را تجربه کند و در آرامش زندگی کند.

فیل ها به صورت آزاد در طبیعت و حیات وحش حدود 60 تا 65 سال عمر می نمایند و هنگانی که در مراکز خاص از آن ها نگهداری می گردد، عمر آن ها به 70 تا 75 سال می رسد. فیل هایی که در اسارت به سر می برند به سرعت با مسائل بسیاری روبرو می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به جراحت و عفونت پاها اشاره نمود. این موضوع، مسئله بسیار مهمی است که برای گاج راج هم به وجود آمده بود و می تواند آسیب های جدی به این جانور بزند، چراکه این حیوانات با این شرایط دیگر قادر نیستند تا فعالیت نمایند و این عدم فعالیت در ادامه می تواند مسائلی جدی تری را به وجود آورد یا حتی باعث از بین رفتن فیل گردد. مسئولین رسیدگی به گاج راج گفته اند که در حال حاضر با توجه به سن زیاد گاج راج، این فیل بیش از هر زمان دیگری به مراقبت های پزشکی احتیاج خواهد داشت و مسئولین و تیم پزشکی تحقق این امر را وعده داده اند و گفته اند که بیشترین کوشش خود را جهت رسیدگی به شرایط خاص این فیل خواهند کرد.

خوشبختانه با پیشرفت هایی که در زمینه اخبار و سایر مسائل در سال های اخبر به وجود آمده است، رسیدگی به موارد این چنینی نسبت به گذشته آسان تر شده و مردم و نهادها بیش از پیش می توانند موارد این چنینی را حل نمایند و از حیواناتی که شرایط مشابهی با گاج راج دارند حمایت نمایند. گفتنی است که فعالیت مردم در شبکه های اجتماعی و استفاده از هشتگ مخصوص برای گاج راج به مدت دو سال، یگ گام بسیار مهم در نجات این فیل و رسیدنش به آزادی و آرامش به شمار می آید. به امید اینکه دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم و همه با هم از حیوانات حمایت کنیم.

نظر شما در خصوص گاج راج و شرایط خاص آن چیست؟ نظرات خود را با فدایی داری در میان بگذارید.

منبع: کجارو / hindustantimes.com / onegreenplanet.org

به "گاج راج، فیلی که پس از 51 سال آزاد شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاج راج، فیلی که پس از 51 سال آزاد شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید