3 طرز تهیه تخم مرغ آب پز با پوست، پوچد اگ (بدون پوست) و مخلوط

به گزارش فدایی داری، تخم مرغ آب پز یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین روش های درست کردن تخم مرغ است که بدون نیاز به روغن و بسیار سریع انجام می شود. شاید بیشتر ما برای آب پز کردن تخم مرغ آن را در آب جوش می اندازیم ولی باید بدانید که روش های مجذوب کننده تری هم برای آب پز کردن تخم مرغ وجود دارد. در این مقاله از در مجله خبرنگاران می توانید با طرز تهیه تخم مرغ آب پز به روش های مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین روش تهیه تخم مرغ آب پز پاسخ خواهیم داد.

3 طرز تهیه تخم مرغ آب پز با پوست، پوچد اگ (بدون پوست) و مخلوط

طرز تهیه تخم مرغ آب پز با پوست

مدت زمان آماده سازی و پخت: حدود 10 دقیقه

کالری هر تخم مرغ آب پز: 72 کالری

مواد لازم برای تهیه تخم مرغ آب پز با پوست

  • تخم مرغ: 1 عدد
  • آب: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه تخم مرغ آب پز با پوست

اولین و رایج ترین روش طرز تهیه تخم مرغ آب پز، انداختن تخم مرغ در آب و قرار دادن آن روی حرارت است. این روش پخت تخم مرغ از زمان های قدیم استفاده می شود و به جرات می توان گفت ساده ترین و بهترین روش تهیه تخم مرغ آب پز است. در ادامه می توانید با روش آب پز کردن تخم مرغ در قابلمه آشنا شوید.

مرحله اول؛ قرار دادن تخم مرغ در آب جوش

در اولین مرحله از طرز تهیه تخم مرغ آب پز ساده باید تخم مرغ را در یک قابلمه کوچک بیندازید. سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کنید، طوری که آب کاملاً سطح تخم مرغ را بپوشاند. حال شعله گاز را روشن کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

مرحله دوم؛ پختن تخم مرغ

آماده شدن تخم مرغ به این روش بسیار ساده است. بعد از جوش آمدن آب بین 6 تا 7 دقیقه به آن زمان دهید تا تخم مرغ شما کاملاً پخته شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و تخم مرغ را در آب سرد بیندازید.

بعد از چند دقیقه می توانید پوست تخم مرغ را جدا کنید و آن را میل کنید. (اگر می خواهید تخم مرغ آب پز عسلی داشته باشید بعد از جوش آمدن آب حداکثر 5 دقیقه زمان کافی است.)

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات تخم مرغ و طبع و مصلح آن

آب پز کردن تخم مرغ بدون پوست

مواد لازم برای آب پز کردن تخم مرغ بدون پوست (Poached egg)

  • تخم مرغ: 1 عدد
  • آب: به مقدار لازم

مراحل آب پز کردن تخم مرغ بدون پوست (پوچد اگ)

یکی از مجذوب کننده ترین روش های درست کردن تخم مرغ، آب پز کردن آن بدون پوست (پوچد اگ) یا (پوچد اگز) است. درواقع در این روش شما می توانید یک نیمرو به صورت آب پز درست کنید. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه نیمرو آب پز آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن آب

در اولین مرحله از طرز تهیه نیمرو آب پز باید مقداری آب در قابلمه بریزید و صبر کنید تا به به جوش بیاید. برای این کار بهتر است از قابلمه ای با عرض حدود 8 تا 10 سانتی متر استفاده کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن تخم مرغ

بعد از این که آب به جوش آمد، در این مرحله از طرز تهیه نیمرو آب پز باید سرکه را به آب اضافه کنید. سپس تخم مرغ را داخل کاسه بریزید. مراقب باشد تا زرده و سفید با هم ترکیب نشود. حال آب را به صورت دورانی هم بزنید و زمانی که حالت گرداب به خود گرفت، تخم مرغ را به آرامی در مرکز این گرداب بریزید.

مرحله سوم؛ آماده شدن نیمرو آب پز

در آخرین مرحله از طرز تهیه نیمرو آب پز باید حدود 2 تا 3 دقیقه صبر کنید تا سفیده تخم مرغ خودش را بگیرد. سپس به آرامی آن را از روی آب بردارید و با نان تست سرو کنید.

طرز تهیه تخم مرغ آب پز مخلوط

مواد لازم برای تهیه تخم مرغ آب پز مخلوط

  • تخم مرغ: 1 عدد
  • آب: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه تخم مرغ آب پز مخلوط

اگر در پی روش های نو تخم مرغ آب پز هستید، این روش برایتان بسیار مجذوب کننده خواهد بود. با این شیوه آبپز کردن تخم مرغ بعد از پخت آن زرده و سفیده تخم مرغ به صورت ترکیبی خواهند بود و این ظاهر متفاوت می تواند همه را شگفت زده کند. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن تخم مرغ آب پز به روش نو آشنا شوید.

مرحله اول؛ قرار دادن تخم مرغ در پارچه ضخیم

در اولین مرحله از درست کردن تخم مرغ آب پز به روش نو باید یک پارچه ضخیم تهیه کنید و آن را رول کنید سپس تخم مرغ را در مرکز پارچه قرار دهید و چند دور پارچه را بپیچانید. سپس دو طرف پارچه را با نخ ببندید و محکم کنید.

مرحله دوم؛ تکان دادن تخم مرغ

حال دو طرف پارچه را بگیرید و آن را به صورت دورانی حرکت دهید. این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید تا زرده و سفیده تخم مرغ کاملاً با هم مخلوط شود.

مرحله سوم؛ آب پز کردن تخم مرغ

در این مرحله از طرز تهیه تخم مرغ آب پز باید تخم مرغ را به روش معمول در آب بیندازید و بپزید. بعد از حدود 10 دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و تخم مرغ را داخل کاسه آب سرد بیندازید. در نهایت پوست تخم مرغ را جدا کنید و با ظاهر متفاوت این تخم مرغ همه را شگفت زده کنید.

چند دقیقه تخم مرغ را بپزیم؟

پختن تخم مرغ عسلی یا تخم مرغ سفت مثل همیشه به این سادگی ها هم نیست. تنها چند دقیقه دیرتر خاموش کردن شعله گاز می تواند تخم مرغ عسلی شما را تبدیل به تخم مرغ سفت کند.

اگر طرفدار تخم مرغ عسلی هستید باید زیر 4 دقیقه تخم مرغ را آب بجوشانید. اگر دوست دارید تخم مرغ شما کاملاً سفت و پخته باشد 8 تا 10 دقیقه زمان برای پخت آن لازم است. در ادامه می توانید با مدت زمان پخت تخم مرغ آب پز به طور دقیق آشنا شوید.

*مدت زمان پخت تخمه مرغ آب پز عسلی حدود 4 تا 5 دقیقه با حرارت میانه است.

*بعد از 5 دقیقه سفیده تخم مرغ تقریباً سفت می شود و زرده آن نرم می ماند.

*با گذشت 6 دقیقه سفیده تخم مرغ کاملاً سفت می شود و زرده به صورت نیمه عسلی می شود.

*بعد از 8 تا دقیقه تخم مرغ کاملا می پزد و زرده تخم مرغ تقریباً سفت می شود.

*بعد از 10 تا 16 دقیقه زرده تخم مرغ مثل سفیده آن کاملا سفت می شود.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه تخم مرغ آب پز

*بعد از پخت تخم مرغ، آن را درون ظرف آب سرد یا یخ بیندازید و بعد از چند دقیقه پوست تخم مرغ ها را جدا کنید. این کار موجب می شود تا پوست تخم مرغ راحت تر جدا شود.

*بهتر است تخم مرغ پخته شده حتماً در همان روز مصرف کنید. در صورتی که قصد ندارید تخم مرغ را بخورید، بهتر است آن را با پوست در یخچال قرار دهید و نهایتاً بعد از چند روز مصرف کنید.

*برای این که پوست تخم مرغ آب پز راحت تر جدا شود، می توانید چند قطره آبلیمو به آب در حال جوش اضافه کنید.

*جالب است بدانید که تخم مرغ های قدیمی معمولاً راحت تر از پوست جدا می شوند و هر چقدر تخم مرغ تازه تر باشد، سخت تر از پوست جدا خواهد شد.

*مدت زمان پخت تخم مرغ آب پز برای تخم مرغ های بزرگ حدود 16 دقیقه و برای تخم مرغ های میانه و کوچک نهایت 12 دقیقه است.

*برای این که پوست تخم مرغ راحت تر جدا شود از انتهای پهن تر آن شروع به پوست کردن تخم مرغ کنید.

*در طرز تهیه نیمرو آب پز می توانید از یا استفاده کنید.

*اضافه کردن سرکه برای تهیه نیمرو آب پز موجب می شود تا تخم مرغ در آب پخش نشود.

*برای خوش طعم شدن نیمرو آب پز می توانید مقداری نمک، فلفل سیاه و نیز به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک سفیده تخم مرغ

سوالات متداول

علت شکستن تخم مرغ در زمان آب پز شدن چیست؟

بهترین روش تهیه تخم مرغ آب پز این است که آب را جوش بیاورید و سپس شعله گاز را کم کنید و تخم مرغ را در آب بیندازید. انداختن تخم مرغ در آبی که می جوشد، موجب شکسته شدن آن می شود.

چرا نباید تخم مرغ را به مدت زیاد بپزیم؟

پخت بیش از حد تخم مرغ موجب بد بو شدن آن می شود و از طرفی سبب ایجاد هاله زرد رنگ دور تخم مرغ می شود. بهتر است تخم مرغ را نهایتاً 10 دقیقه بپزید.

بهترین روش برای راحت تر جدا شدن پوست تخم مرغ چیست؟

برای این که پوست تخم مرغ راحت تر جدا شود، می توانید 1 قاشق چای خوری سرکه، آبلیمو یا جوش شیرین به تخم مرغ در حال پخت اضافه کنید. بعد از پخت تخم مرغ نیز می توانید آن را در کاسه آب یخ قرار دهید تا پوست آن راحت تر جدا شود.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟

کالری 100 گرم تخم مرغ آب پز 155 کالری است و کالری هر عدد تخم مرغ آب پز 72 است.

منابع: bakedbree، food52

منبع: افق کوروش

به "3 طرز تهیه تخم مرغ آب پز با پوست، پوچد اگ (بدون پوست) و مخلوط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه تخم مرغ آب پز با پوست، پوچد اگ (بدون پوست) و مخلوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید