خبرنگاران دهیاران باید نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها جوابگو باشند

به گزارش فدایی داری، رشت - خبرنگاران - فرماندار شهرستان رشت گفت: دهیاران باید نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها جوابگو باشند مگر در یک روستا چند مورد ساخت و ساز انجام می گیرد که دهیاران نمی توانند نظارت نمایند.

خبرنگاران دهیاران باید نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها جوابگو باشند

به گزارش خبرنگار فدایی داری، علی فتح اللهی عصر روز دوشنبه در جلسه کارگروه ویژه پیشگیری و برخورد موثر و فوری با تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز شهرستان با تاکید بر اینکه باید با متخلفان در بخش ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد گردد، گفت: ضمن احترام به زحمات دهیاران باید با کسانی که در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام عملیاتی انجام نمی دهند، برخورد گردد.

وی خاطر نشان کرد: بخشداران، اعضای شوراهای روستایی و دهیاران منطقه باید در ارتباط با ساخت و سازهای غیرمجاز جوابگو باشند ، بخشدار باید دهیار را نسبت به گزارش مبنی بر ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها مطلع کند تا خلافی رخ ندهد.

فتح اللهی در ادامه با تاکید بر این مطلب که مصوبات این جلسات باید دقیق اجرا گردد، بیان داشت: بخشداران ، دهیاران و سایر دست اندرکاران در ارتباط با برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز باید در اجرای این مصوبات اهتمام جدی داشته باشند.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به هزینه بالای کاشت، داشت و برداشت محصول برنج در اراضی شالیزاری گفت: به دلیل هزینه های بالا کشاورز انگیزه نگهداری زمین های کشاورزی خود را ندارد ضمن اینکه منع قانونی مبنی بر اینکه کسی از استان دیگر این اراضی را خریداری نکند، وجود ندارد.

استان گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارای 16 شهرستان، 52 شهر و افزون بر دو هزار و 500 روستا است. طبق سرشماری سال 1390، 61 درصد جمعیت استان گیلان شهرنشین و 39 درصد روستانشین هستند.

شهرستان رشت در مرکز استان واقع شده که از شمال به دریای خزر و شهرستان انزلی، از جنوب به شهرستان رودبار، از شرق به شهرستانهای سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه و از غرب به شهرستانهای صومعه سرا، فومن و شفت متصل میباشد که دارای 1427 کیلومتر مربع وسعت، 6 بخش، 7 شهر، 18 دهستان و 293 روستا و جمعیت 918 هزار و 445 نفر که 698 هزار نفر شهری و 220 هزار و 431 نفر روستایی به عبارت دیگر 76 درصد جمعیت شهری و 24 درصد روستایی می باشند.

وجود 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی و10 هزار هکتار باغ به جز اراضی آبزی پروری در شهرستان رشت موقعیتی ممتاز برای این شهرستان ایجاد نموده است. 11 درصد برنج ایران و 28 درصد برنج گیلان در شهرستان رشت فراوری می گردد و از این لحاظ دارای رتبه نخست در کشور می باشد. 1013 هکتار باغ چای دیم و 305 آبیاری رتبه 5 فراوری چای ایرانی را برای شهرستان رشت رقم زده است. دیگر محصولات شامل حبوبات، سبزیجات، صیفی جات، علوفه دام است. با عدم نظارت بالاترین میزان تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان رشت در بین شهرستان گیلان رخ داده است و این مسئله به شدت کشاورزی و محیط زیست این شهرستان را تهدید می نماید.

مساله زمین و تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان و این شهرستان در سالهای اخیر به یکی از چالشهای عظیم استان تبدیل شده است .

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دهیاران باید نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها جوابگو باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دهیاران باید نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها جوابگو باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید