خبرنگاران همگرایی کشورهای اتحادیه اورآسیا برای ورود به عصر پس از کرونا

به گزارش فدایی داری، تهران - خبرنگاران - بیماری همه گیر کرونا تا به امروز بر همه جوانب سیاست جهانی تأثیر گذاشته است، از اینرو احتمالاً آرایش کلی نیروها و ماهیت روابط بین کشورها را نیز دستخوش تغییراتی خواهد کرد، به همین دلیل بعید نیست بحران کنونی مسائل حاد حال حاضر در منطقه اقیانوس اطلس را - هم میان آمریکا و اتحادیه اروپا و هم در داخل اتحادیه اروپا و بالتبع در اتحادیه اقتصادی اورآسیا - بیش از پیش تشدید کند.

خبرنگاران همگرایی کشورهای اتحادیه اورآسیا برای ورود به عصر پس از کرونا

تاثیر منفی این بیماری بر همه ابعاد زندگی اجنماعی بشر در سراسر دنیا به قدری بود که بی تردید فعالیت اتحادیه های منطقه ای و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ها و نهادهای منطقه اورآسیا را نیز از تاثیرات خود مستثنی نخواهد کرد. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که اتحادیه مالی اوراسیا باید خود را برای رویارویی با این بحران و به حداقل رساندن آسیب ها ناشی از آن آماده کند.

شیوع یک عفونت کشنده فاجعه ای خاص به ویژه در زمانی است که فاصله گذاری و قرنطینه مهمترین روش اتخاذ اقدام اجباری و غیر جایگزین برای مبارزه با آن است.

واقعیت این است که هر کشوری قبل از هر چیز به شهروندان و منافع امنیت ملی خود اهمیت می دهد. هیچ فردی نمی تواند بدون در نظر دریافت عواقب آینده اقداماتش، از خود از خودگذشتگی نشان دهد، به همین دلیل سرزنش دیگران برای عدم نوعدوستی اشتباهی بزرگ خواهد بود. البته اصل روابط متمدنانه به معنای فراموشی منافع شخصی نیست، بلکه امتناع از سوءاستفاده از مسائل دیگران است. همچنین می توان به آمادگی برای اعمال اقدامات خود با در نظر دریافت اینکه چگونه آنها روی بقیه تأثیر خواهند گذاشت، خصوصاً نزدیکترین شرکا، اشاره کرد.

اتحادیه مالی اوراسیا، خوشبختانه، در اوج شرایط همه گیری هنوز جزو کشورهای پیشتاز مبتلا به این ویروس نیست. در این میان تنها کشور روسیه از این اتحادیه به لحاظ مقیاس و درگیری در جریان های دنیای، بیش از همه کشورهای عضو تحت تأثیر این بیماری همه گیر قرار گرفته است.

اما در این میان کشورهای مختلف عضو اوراسیا رویکردهای متفاوتی را برای مقابله با این بحران انتخاب کرده اند - از لیبرال ترین در بلاروس گرفته تا ارمنستان به عنوان یک کشور نمونه با سیاست های کاملاً محتاط.

این امری طبیعی است، همانگونه که واقعیت این است که هر دولتی به واسطه درستی استراتژی انتخاب شده، در قبال شهروندان خود مسئول است. علاوه بر این، حوزه هایی وجود دارد که قرنطینه متقابل در آنجا غیرممکن است - برای مثال حوزه مالی. در این حوزه حداکثر هماهنگی لازم است.

این اتحادیه برخلاف اتحادیه اروپا پول واحد، بانک مرکزی و بودجه های بالایی ندارد (در شرایط فعلی، این کمبود تا حدودی یک مزیت محسوب می شود). کار مشترک در زمینه توسعه راه های غلبه بر عواقب مالی بیش از پیش دارای اهمیت شده است.

اول از همه، نباید بر کمک مستقیم متمرکز شد، بلکه باید به سمت بهینه سازی مالی هوشمند از فرصت های موجود حرکت کرد. چنین رویکردی می توانست برای آینده این اتحادیه نیز مفید باشد، زیرا ابزاری را شکل می دهد که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل باید از سرزنش دیگران و متهم کردن آنها بشدت اجتناب کرد.

روشن است که هر دولتی اکنون تحت فشار افکار عمومی از پیش بینی های منفی وحشت دارد. اما واگذاری مسئولیت به دیگران، که از نظر انسانی قابل درک باشد در واقع تاثیری بسیار کوتاه مدت دارد.

نقش متغییر چین برای کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا و همچنین سایر کشورهای این حوزه یک موقعیت جدید محسوب می شود.

پیشتر در روزنامه روسی روسیاسکایا Rossiyskaya آمده بود که پیوستن قطعی چین به کشورهای ابرقدرت، برای مثال در سطح آمریکا نتیجه احتمالی وقایع جاری خواهد بود.

چین پیش از همه کشورها از بحران کرونا خارج شد و با توجه به ویژگی های ساختار مالی قادر است به طور موثری قابلیت لازم برای غلبه بر شکست مالی را داشته باشد. علاوه بر این، با دقت در پس زمینه مسائل اروپا و آمریکا، باید گفت که هیات حاکمه چین اعتماد به نفس بیشتری به درستی سیاست فکری خود پیدا کرده اند.

تا همین اواخر، پکن فاقد این عنصر برای درک آمادگی خود بمنظور مبارزه در سطحی بالاتر بود، اما چین عادت کرده است تا از مقوله های مالی بهره برده و در عین حال از نبردهای جدی در لفاظی خودداری کند.

برای همسایگان اوراسیایی چین، افزایش اعتماد به نفس این کشور هم فرصت و هم خطراتی را به همراه دارد. فرصت ها معین هستند. تعامل نزدیک با قدرتمندترین اقتصاد دنیا که همچنین به دنبال گسترش و تقویت مواضع خود است، با رویکردی معقول، دسترسی به منابع را باز می کند (کلمه معقول در اینجا مهم است، زیرا ورود به اسارت مالی نیز بعید نیست).

کشورهای اوراسیا، که باید از یک بحران مالی سخت جان سالم به در ببرند، به وضوح با چنین منبعی مسئله ای ندارند. علاوه بر این، بسکمک از پروژه های زیرساختی که چین به آنها علاقه مند است بطور عینی فضای اورآسیا را پوشش می دهد و می تواند برای همه مفید باشد.

اما ریسک این تعامل با یک مبارزه ژئوپلیتیکی اجبارا در حال افزایش مرتبط است. رقابت پنهان میان چین و آمریکا مدت ها است که روبه فزونی است و امروز بیش از پیش آشکارتر می شود. بر این اساس، تلاش برای جلب شرکای احتمالی به سمت آن نیز حادتر خواهد شد و این نه تنها وعده بلکه اجبار محسوب می شود (به تجربه جنگ سرد مراجعه کنید). بنابراین باید برای مرحله جدیدی از تشدید بحران ها آماده شویم که در آن کشورهای عضو اوراسیا بهتر است بصورت مشترک اقدام کنند تا در نبرد بین دو رقیب قدرتمند گم نشوند.

با توجه به اتفاقات ناشی از شیوع کرونا، در 21-2020 دولت های دنیا اجبارا بیشترین برنامه ریزی مالی و اجتماعی خود را به منظور مقابله با این ویروس در دو بخش ایجاد امنیت غذایی و بهداشت و درمان معطوف خواهند کرد و بالتبع، کشورهای عضو اتحادیه آوراسیا نیز چاره ای نخواهند داشت تا برای برنامه ریزی مالی و اجتماعی برای مبارزه با کرونا به همین دو بخش متمرکز شوند.

این کشورها باید قبل از شروع هر اقدام مبارزاتی علیه کرونا با بر همگرایی و همکاری بیشتر میان خود تاکید کنند. به همین دلیل ماه قبل بود که سران این اتحادیه با برگزاری یک نشست ویدئویی مباحث مربوط به آینده این اتحادیه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

روسای جمهوری روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و نخست وزیر امنستان در این مذاکرات مسائل همکاری مالی چندجانبه و حفظ امنیت مالی در شرایط قرنطینه عمومی مورد بررسی قرار دادند.

آنها در پایان آن نشست با صدور بیانیه ای مشترک بیانیه مشترک نوشتند: ما به عنوان اعضای شورای عالی اتحادیه مالی اوراسیا با اشاره به روابط قابل توجه سیاسی، مالی و تاریخی بین کشورهای عضو این سازمان بین المللی تعهد به اهداف اصول این اتحادیه هستیم.

شیوع ویروس کرونا موقعیت اضطراری در زمینه بهداشت است و منجر به وضع محدودیت ها برای تردد شهروندان، رکود شاخص های تجاری و خدمات، نوسان در بازارهای مالی و مواد خام، تهدید پروژه های همگرایی دنیای و منطقه ای شده و اتحادیه مالی اوراسیا برای کاهش تأثیرات منفی این بحران بر اقتصاد و مبارزه با این چالش مشترک موارد ذیل را اعلام می کند:

کشورهای منطقه آماده راه اندازی برنامه های مشترک برای مبارزه با عواقب شیوع کرونا، حفظ روابط موجود با هدف تأمین امنیت مالی و اجتماعی، ادامه تعاملات بازرگانی هستند.

کشورها اعتقاد دارند که شیوع کرونا نباید منجر به تخریب روابط بازرگانی، توقف تجارت بین المللی و فعالیت سرمایه گذاران شود.

کشورهای اتحادیه اوراسیا از وحدت جامعه بین المللی، حفظ ثبات اقتصاد دنیای، رعایت آزادی تردد کالاها از جمله محصولات غذایی، تجهیزات پزشکی، دارو و غیره حمایت می کند. اعضای اتحادیه تلاش برای کاهش تأثیرات منفی این بحران بر اقتصادهای ملی و ادامه فعالیت فضای مالی واحد اوراسیا تلاش می کند. باید دانست که محدودیت های فعلی موقت می باشند پس از قرنطیه لفو خواهند شد.

در چارچوب مبارزه با کرونا ما به همکاری جمعی ادامه خواهیم داد و سیستم های بهداشتی را تقویت کرده آزمایشات لازم مربوط به جلوگیری از تکرار اپیدمی، درمان و ... را انجام می دهیم.

وزرا، بانک های مرکزی، ملی کشورهای عضو اتحادیه و کمیسیون مالی اوراسیا باید اقدامات خود در زمینه جلوگیری از گسترش کرونا، تقویت همکاری مالی، فعالیت بازارهای داخلی و بین المللی و مبارزه با تأثیرات منفی را هماهنگ کنند.

ما اعتقاد داریم که همگرایی به کشورها کمک برای حل این مسائل می کند.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

اتحادیه مالی اوراسیا یک اتحادیه مالی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. معاهده تشکیل این اتحادیه در 29 می 2014 توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه 2015 عملاً اجرا شد.

ایران در سال 1395 به کمیسیون مالی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را بیان نمود؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ 27 اردیبهشت 1397 در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

پیشتر رضا اردکانیان وزیر نیرو ایران با بیان اینکه مذاکرات برای عضویت دائم ایران در تواقفنامه اورآسیا در آینده ای نزدیک انجام می شود، گفت: امروز 40 کشور دنیا از جمله هند در صف الحاق به این موافقتنامه قراردارند که ایران توانسته حضور خود در این اتحادیه را شکل دهد.

سهم ایران از کل واردات و صادرات منطقه اورآسیا سه دهم درصد است. ارزش کل صادرات ایران 108 میلیارد دلار و ارزش کل واردات 50 میلیارد دلار است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران همگرایی کشورهای اتحادیه اورآسیا برای ورود به عصر پس از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همگرایی کشورهای اتحادیه اورآسیا برای ورود به عصر پس از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید